Gyógyszerek, étrend-kiegészítők vásárlása az interneten

Jelenleg dolgozunk ezeken az oldalakon, ezért a webáruházon keresztül nem tudsz rendelni, csak telefonon, e-mailben Emőkénél:+36 20/544 5944; info@amobafotel.hu, vagy személyesen Budapesten Áginál: +36 20/387 2696

A webáruházak széleskörű elterjedésével egyre bővül az interneten megvásárolható termékek és szolgáltatások köre is. Manapság már otthonról is könnyedén rendelhetünk étrend-kiegészítőket, kozmetikumokat, sőt még egyes gyógyszereket is. Sajnos e termékkör tekintetében is elmondható, hogy a tisztességes piaci résztvevők mellett sok tisztességtelen, a betegek gyógyulni akarását, elkeseredettségét kihasználó vállalkozás vagy fantomcég számára jelent reklámfelületet, közvetítő eszközt az internet.

Mire érdemes különös figyelmet fordítani gyógyszerek rendelése esetén?

Minden esetben olvassuk el a betegtájékoztatót még a termék megrendelése előtt. Sok esetben előfordulhat, hogy egy termékről az adott webáruház honlapján olyan tájékoztatás kerül közzétételre, amely az Országos Gyógyszerészeti Intézet (a továbbiakban: OGYI) által jóváhagyott betegtájékoztatótól eltérő állításokat tartalmaz. Sok esetben ez a termékismertetőt készítő személy szakértelmének hiányából ered, de az elírásnak szélsőséges esetben szándékos megtévesztés is lehet az oka.

Hol kaphatunk hiteles információt a rendelni kívánt gyógyszer hatásairól?

Jó, ha tudjuk, hogy gyógyszer megnevezéssel csak az OGYI által nyilvántartott és engedélyezett terméket lehet forgalmazni. Az OGYI gyógyszeradatbázisából (http://www.ogyi.hu/gyogyszeradatbazis/) minden nyilvántartott gyógyszer betegtájékoztatója egyszerűen kikereshető, letölthető.

Mire érdemes különös figyelmet fordítani étrend-kiegészítők rendelése esetén?

Fontos kiemelni, hogy az étrend-kiegészítők nem gyógyszerek, eredendően nem betegségek gyógyítására hozták létre őket, hanem bizonyos hiányállapotok (vitaminok, ásványi anyagok) kiegyensúlyozására, az étrendből hiányzó anyagok pótlására, esetleg speciális étrenden lévők (fogyókúrázók) táplálkozásának kiegészítésére.

Manapság igen „divatos” téma a gyors fogyás, formás keblek, a potenciazavarok gyógyítása és sajnos – egyre inkább – a daganatos megbetegedések megelőzése, kezelése is. A magyar lakosság körében is ezek azok a problémák, amelyek közül legalább egy biztosan foglalkoztatja a fogyasztót. Ezen betegségek gyógyítására, megelőzésére is rengeteg megtévesztő hirdetést találhatunk a világhálón, ezért itt kiemelten fontos a fogyasztói éberség.

Míg a hatóságok által bevizsgált termékektől valóban elvárhatjuk a betegtájékoztatóban leírtakat, ahol mindemellett a lehetséges mellékhatásokról is előzetes tájékoztatást kaphatunk, a vizsgálatnak alá nem vetett, bizonytalan eredetű készítmények adott esetben teljesen hatástalanok, sőt egészségünkre ártalmasak is lehetnek.

Milyen veszélyeket rejthet még e termékek online vásárlása?

Sajnálatos módon egyes vállalkozók az általuk működtetett webáruházban próbálják értékesíteni a lejárt szavatosságú, üzletükben már nem eladható termékeket. Ezért fontos, hogy az átvételt követően minden esetben ellenőrizzük a termék dobozán feltüntetett lejárati időt.

Mint minden egyéb termék vásárlásakor, étrend-kiegészítők esetében is érdemes minél több információt gyűjteni az eladóról. Kihasználva az internet adta előnyöket, érdemes különböző fórumokon érdeklődni, vajon fogyasztótársainknak milyen tapasztalata volt az adott termékkel vagy eladóval kapcsolatban. Ha egy eladó nevét csak a panaszfórumokon találjuk meg, keressünk másik webáruházat!

Lehet-e hinni a fogyasztói ajánlásoknak?

Amennyiben közvetlen ismerősünk ajánl egy terméket, saját tapasztalataira hivatkozva, általában jobban hiszünk neki, mint az unalomig ismételt reklámoknak. Éppen ezért alkalmazzák a marketing szakemberek előszeretettel a fogyasztói ajánlásnak tűnő reklámszövegeket. Természetesen nem mondható, hogy általában minden fogyasztói ajánlás hamis lenne, de érdemes ezeket fenntartással kezelni.

Rendelkezünk-e elállási joggal gyógyszerek, étrend-kiegészítők, kozmetikumok webáruházban történő megvásárlása esetén, azok „kipróbálása” után?

Egyéb termékektől (pl.: elektronikai cikkek, ruházati cikkek) eltérően gyógyszerek, étrend-kiegészítők, kozmetikumok és hasonló árucikkek vásárlása esetén nincs lehetőségünk elállási jogunk gyakorlására azok „kipróbálása” (elfogyasztása) után. Az olyan termék értékesítése esetében, amely természeténél fogva nem szolgáltatható vissza (mert például elfogyasztjuk, elhasználjuk!) a fogyasztó nem rendelkezik elállási joggal. Ha például egy étrend-kiegészítő szedését megkezdtük, érthető módon már nem tudjuk visszaszolgáltatni a terméket, így a vételár visszafizetését sem követelhetjük.

Mely esetben gyakorolhatjuk mégis elállási jogunkat gyógyszer, étrend-kiegészítő, kozmetikum vásárlása esetén?

Mégis élhetünk elállási jogunkkal, amennyiben a terméket bontatlan állapotban vissza tudjuk szolgáltatni. Előfordulhat ugyanis, hogy a honlapon található tájékoztatás csak szűk körű információt tartalmaz az áru használatának ellenjavallatairól, azonban a dobozon lévő címke, vagy a mellékelt használati útmutató alapján kiderül, hogy az tartalmaz olyan összetevőt is, amelyre érzékenyek vagyunk, esetleg rendszeresen szedett gyógyszerünkkel, ismert betegségünkkel összeférhetetlen. Amennyiben ezt még a doboz (amiben már közvetlenül csak a kapszulák, tabletták, stb. vannak) felbontása előtt ellenőriztük, visszaküldhetjük az árut, hiszen az eladó azt veszteség nélkül tovább tudja értékesíteni. Fontos tudni, hogy ez esetben sem vagyunk kötelesek elállásunk okát megnevezni.

Mit jelent, ha korlátlan, teljes pénz-visszafizetési garanciát vállal az eladó?

A pénz-visszafizetési garancia önként vállalt kötelezettségként értékelhető, ami alapján a vállalkozó elállási jogot biztosíthat a fogyasztónak, akkor is, ha az egyébként nem illetné meg jogszabály alapján (a fogyasztó javára ugyanis el lehet térni a jogszabálytól  lásd az utolsó kérdést).

Tekintettel arra, hogy a pénz-visszafizetési garanciát az értékesítő vállalkozás maga ajánlja fel, – ezáltal a fogyasztónak többletjogosultságot adva – annak feltételeit is jogosult meghatározni. A „korlátlan” garancia általában éppen ezért korántsem korlátlan. Mindig figyeljünk oda a garancia érvényesítéseként megjelölt feltételekre, és vegyük számításba, hogy a termék visszaküldésének költségeit viselnünk kell, ezáltal a kockázatmentes kipróbálás sem tekinthető teljes mértékben ingyenesnek (a legolcsóbb csomagfeladási módot választva is közel ezer forint). Kezeljük azonban kellő fenntartással a túlságosan sokat ígérő ajánlatokat. Ami „túl szép, hogy igaz legyen”, az általában túl szép, hogy igaz legyen. Sajnos a gyakorlat azt mutatja, hogy a feltételek teljesítése esetén sem jellemző, hogy a „garanciát” érvényesíteni tudjuk. Ez azt jelenti, hogy ha a kereskedő önként nem teljesíti vállalását, a vételár visszafizetési garanciával kapcsolatos igényünket csak hosszadalmas bírósági eljárás során érvényesíthetjük.

Forrás>>>: http://www.nfh.hu/hasznos/internetes/internet.html